Vanaf maandag 23 maart stopt Albert Heijn met de verkoop van de Allerhande Box. Het gaat om een tijdelijke maatregel, waarmee de supermarktketen nu ruimte wil creëren voor klanten die online boodschappen willen doen.
Albert Heijn heeft sinds de coronamaatregelen van kracht zijn geworden te maken te maken met een enorme toeloop. In de winkel, maar nog meer online. Om meer mensen online te kunnen bedienen heeft het bedrijf uit Zaandam de verkoop van de Allerhande Maaltijdbox stopgezet. Daardoor ontstaat er ruimte in het productieproces van Albert Heijn.
Het gaat in principe om een tijdelijke maatregel, maar het is onduidelijk wanneer de foodboxen terug keren. Normaal konden klanten kiezen uit twee boxen: de Allerhande Inspiratiebox (2 personen, 37,50 euro) en de Allerhande Familiebox (4 personen, 49 euro). Daarmee behoort de box tot één van de goedkoopste van Nederland.
Voor Albert Heijn zijn maaltijdboxen een bijproduct. Door de coronamaatregelen, gecombineerd met het stoppen van de AH Allerhande Maaltijdbox, zien andere foodboxen juist een enorme groei.
Alhoewel de keuze van Albert Heijn goed te begrijpen is, komt het toch als een verrassing. In 2015 begon het bedrijf met de Allerhandebox. De maaltijdbox sloeg aan, waarop het bedrijf in 2016 het aanbod uitbreidde. De afgelopen 5 jaar is AH uitgegroeid tot één van de grotere partijen in het landschap van foodbox-aanbieders.